Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

Waarom we beter permanent het winteruur ingaan? De impact van zomertijd op je biologisch ritme

Op 31 oktober schakelen we over op wintertijd. Je zult je horloge dus een uurtje terug moeten zetten, wat betekent dat je een uur slaap wint, wanneer we terug overschakelen naar zomertijd verliezen we terug een uurtje. Maar de impact blijft niet beperkt tot het verlies aan slaap. Het is iets dat diep geworteld is in ons gedrag. We veranderen tweemaal per jaar de tijd, eind oktober naar standaardtijd en eind maart naar zomertijd. Welke invloed heeft dit op onze gezondheid en hoe kunnen we ons erop voorbereiden?

Besparen van energie

Deze tijdsveranderingen, die eind jaren zeventig in Europa werden geïntroduceerd, zouden energie moeten helpen besparen. Door de tijd te veranderen, kun je langer werken dankzij het zonlicht en minder energie verbruiken. Dit heeft vandaag echter minder impact, tot het punt dat het tijdssysteem binnenkort in Europa zou worden geschrapt. De impact van de tijdswisseling is vooral belangrijk voor onze gezondheid en ons slaappatroon.

Overschakelen naar zomertijd is meer dan een verloren uurtje slaap

Er wordt vaak gezegd dat je een uur slaap verliest wanneer we overschakelen naar zomertijd. Om 2 uur ’s ochtends slaan we een uur over en zetten we de klok meteen op 3 uur. Deze schijnbaar onschuldige verandering heeft een invloed op ons ritme en biologische klok. Ons circadiaans ritme verloopt in cycli van 24 uur en deze kleine verandering kan ons de komende dagen verstoren. Melatonine, het hormoon dat ons waak-/slaapritme reguleert, wordt beïnvloed door langdurige blootstelling aan licht. Dus we zullen later op de dag slaperig zijn. Naast deze slaapstoornissen hebben we ook last van verminderde aandacht, eetlust en een chagrijniger humeur door de aanmaak van cortisol, ook wel het stresshormoon genoemd. Sommige wetenschappers beschouwen de overschakeling naar zomertijd zelfs schadelijker dan de beruchte jetlag, die wordt geassocieerd met het veranderen van de tijdzone tijdens het reizen.

Waarom verkiezen we wintertijd?

We blijven best zo dicht mogelijk bij zonnetijd. Bij wintertijd lopen we maar 1 uur voor op de zonnetijd, terwijl we bij zomertijd 2 uur voorlopen. Ook is het belangrijk dat we ’s morgens veel licht hebben, en bij de omschakeling naar de zomertijd blijft het ’s morgens net een uur langer donker. Biologisch gezien is het beter dat we meteen na het opstaan licht hebben, om het best te functioneren. Het is ook zo dat we het meest gevoelig zijn voor licht in de eerste uren van de dag, dus hoe meer licht we dan gehad hebben, hoe beter we 's avonds zullen kunnen slapen. Dat heeft te maken met de aanmaak van melatonine, het hormoon dat je slaperig maakt. De wintertijd houden, betekent dat we 's morgens vroeger licht hebben, en dus meteen een lichtbad krijgen om de slaperigheid te verdrijven. Tegelijk betekent het dat we in de zomer beter zullen inslapen: we hebben 's morgens meer en intenser licht gehad, en 's avonds valt de duisternis een uur vroeger in dan nu, wat betekent dat ons lichaam sneller kan beginnen met de productie van melatonine.

Voor kleine kinderen is de overschakeling vaak nog het meest impactvol maar als ouder kun je je kinderen ook voorbereiden om aan de tijdswisseling laten wennen.

Hieronder enkele tips:

  • Begin vandaag al met bedtijd een kwartiertje te verlaten. Gaat je kindje om 20 uur slapen? Maak daar dan vandaag 20.15 uur van. Doe er morgen nog een kwartiertje bij, 20.30 uur. Schuif zo verder op tot je kind een uur later gaat slapen. Zo voorkom je dat je zoon of dochter in één keer aan het tijdverschil moet wennen.
  • Schuif eventueel ook met andere belangrijke momenten zodat het hele dagritme wat mee verschuift. Denk maar aan dutjes of maaltijden.
  • Hou vast aan je gewoonlijk avondritueel. Lezen jullie altijd een verhaaltje voor het slapengaan? Blijf dat dan zeker doen. Structuur is belangrijk voor kinderen. Zo weten ze dat het verhaaltje vasthangt aan gaan slapen en kunnen ze zich daar (onbewust) mentaal al op voorbereiden.

Benieuwd wat Energy Lab voor jou kan doen?

Neem contact op
L1006276