Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

PRO-ductiviteitstips

Mentale gezondheid

Of je nu thuis of opnieuw op kantoor aan het werk bent, de nodige focus en productiviteit vinden brengt voor iedereen eigen uitdagingen met zich mee. Met enkele nuttige tips kunnen we ons blijven focussen op ons werk en krijgen we veel gedaan. Probeer onderstaande tips en kijk wat werkt voor jou!

1. Zorg voor maaltijden en snacks 

Maak enkele stukken voorgesneden fruit voor je je dag begint of kook de avond voordien al voor enkele dagen. Eenvoudige taken als deze zorgen ervoor dat je je werkdag efficiënter volbrengt. Je staat immers minder lang vol verleiding en twijfels naar je koelkast te staren!

2. Pas de ROWE mindset toe 

Een ROWE (Results Only Work Environment) beleid wordt gebruikt door bedrijven die medewerkers betaalt naar hun resultaten. Het is onwaarschijnlijk dat dit de norm wordt voor je bedrijf, maar deze mindset adopteren kan een krachtige productiviteitstool zijn. Het houdt je gefocust op het resultaat in plaats van op de tijd die je eraan besteedt. De focus op behaalde of niet-behaalde resultaten geeft je de vrijheid om te concentreren op wat op dat moment belangrijk is en kan je helpen om afleidingen te vermijden. 

3. Verwijder afleidingen 

Deze lijkt misschien voor de hand liggend, maar toch laten we ons al te makkelijk afleiden en verleiden. Toch heb je over specifieke afleiders controle: je tv en koelkast kun je uit het zicht houden door met je rug naar de televisie te werken en (gezonde) snacks dichtbij te houden. 

4. Plan je pauzes 

Wanneer je op kantoor werkt, heb je meestal een vast pauzemoment. Hoogstwaarschijnlijk nemen jij en je collega’s op vergelijkbare tijdstippen een pauze, omdat je collega’s je er ook aan herinneren. Thuis is dit niet het geval. Probeer minstens 2 tot 3 pauzemomenten in te plannen voor je dag begint en hou je ook aan deze planning. De geplande pauzes geven je brein een welverdiende break. Etenstijd? Elke dag om 13.00 u! 

5. Ochtendroutine als kickstarter 

Wanneer je van thuis uit werkt, lijkt het makkelijk om zomaar uit bed te rollen, de badkamer in te duiken, iets uit de keuken halen en meteen aan je laptop te gaan zitten. Niets is minder waar. Het is algemeen bekend dat het creëren van een solide ochtendroutine, met duidelijke en afgelijnde stappen, je focus, productiviteit en creativiteit helpen vergroten. 

6. Plannen, plannen, plannen 

Probeer aan het begin van je werkdag 10 tot 15 minuten te besteden aan het inplannen van je dagtaken. Of nog beter: doe het de dag voordien, zodat je 's ochtends meteen aan je eerste dagtaak kan beginnen. Bepaal je prioriteiten en plan taken en calls. Een eenvoudig trucje om het meeste uit je dag te halen. Plan ook maximaal 6 van je 8 uren in: zo hoef je je geen zorgen te maken wanneer er iets tussenkomt. Ook ‘verborgen’ taken zoals administratieve zaken slorpen tijd op. 

7. Grenzen stellen 

Nu werk- en gezinsleven zowat samensmelten, is het belangrijk om praktische grenzen te stellen. Hierdoor behoud je de mogelijkheid om even je gedachten van je werk te verzetten, wat kan leiden tot hogere productiviteit. Probeer een vaste tijd voor ogen te houden waarop je werkdag stopt. Communiceer met je collega’s zodat ze ook weten dat ze je dan niet kunnen storen. 

8. Stel fysieke grenzen 

Je grenzen stellen qua tijd is belangrijk, maar het is ook een goed idee om fysieke grenzen te stellen. Woon je in een klein appartement of deel je een huis met anderen, wijs jezelf een werkruimte toe en verwittig je huisgenoten. Op deze manier associeer je een bepaalde ruimte met werk. Dit kan je helpen gefocust te blijven. 

9. Bepaal je status 

Nu de meeste collega’s thuiswerken, gebruik je wellicht een communicatietool zoals Slack, Microsoft Teams of Skype. Gebruik de ‘status’ functie en laat zo je team weten wanneer je beschikbaar bent – of net niet. Hierdoor weten je collega’s wanneer ze je kunnen contacteren, maar belangrijker wanneer dat niet kan. Ook jij hebt rust- en/of focusmomenten nodig. 

10. Draag zorg voor jezelf, nu meer dan ooit 

Gedurende deze periode is het bovenal van cruciaal belang om voor jezelf te zorgen wanneer je voelt dat het nodig is. Net een lastige videocall gehad? Neem 15 minuten pauze en geef je geest de tijd om tot rust te komen. Een moeilijke en tijdrovende taak voltooid? Geef jezelf een schouderklopje en gun jezelf even een pauzemoment. Welke vorm het ook aanneemt, zelfzorg is een belangrijke aanvulling op je productiviteitstoolkit.

Lees onze fitheidstips

Blog
Lees Onze Fitheidstips