Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

Lopen uitdagender maken? Probeer een obstacle run

Nood aan afwisseling? Op zoek naar een grotere kick bovenop de gebruikelijke adrenalinestoot die je krijgt tijdens en na het lopen? Dan is obstacle running iets voor jou. Overwin fysieke en mentale hindernissen en verleg je grenzen. Bovendien is het ideaal om samen te doen met een groepje sportieve gelijkgestemden.


Wil je deelnemen aan een obstakelloop, moet je je wel op diverse manier voorbereiden. Zo zijn er drie belangrijke pijlers die van tel zijn bij een obstacle run: 

Een goede conditie. Dat is de basis. Het helpt je niet alleen bij het lopen, maar ook wanneer je bijvoorbeeld een greppel moet doorploeteren. Je conditie trainen hoef je echter niet louter via looptrainingen te doen: zwemmen, spinning, fietsen, ... er zijn genoeg manieren om je conditie te verbeteren!  

Voldoende kracht. Naast een degelijke conditie heb je kracht nodig in boven- en onderlichaam om obstakels te overwinnen. Via touwen naar boven klimmen gaat een stuk makkelijker met een stevige core, of denk aan het belang van sterke benen wanneer je over muren kloutert. Om je kracht te ontwikkelen kun je trainingsvormen proberen als HIIT-training, crossfit of krachttraining in een gym.

De juiste techniek. Gebruik je de juiste techniek, bespaar je heel wat energie en kracht die je anders zou verspillen door een obstakel minder efficiënt onder handen te nemen. Die uitgespaarde kracht komt dan weer van pas bij het lopen.


Eens deze drie aspecten op punt staan, ben je volledig klaar voor jouw obstacle run. Heb je er al zin in? De Spartacus Run biedt heel wat uitdagende mogelijkheden. Het is leuk om dit samen met vrienden of collega’s te doen. Samen hindernissen overwinnen versterkt jullie band. Geniet ervan! 

Maar voor je van start gaat, houd je best nog rekening met enkele zaken:

Draag kledij die nat en vuil mag worden: veel lopers kiezen voor korte kledij, anders verkiezen dat extra beschermlaagje in de modder en kou. Kort of lang, wat je aantrekt is je eigen keuze. Maar vermijd katoen, want dat droogt moeilijk en wordt al snel zwaar. Draag ook schoenen die voldoende grip bieden in de modder.

Bescherming: in principe heb je geen extra bescherming nodig. Je kunt natuurlijk wel knie- of elleboogbeschermers of handschoenen gebruiken. Maar houd er rekening mee dat dit allemaal nat en vuil zal worden.

Neem eten en drinken mee: dit is vooral belangrijk wanneer je een langere obstacle run doet, want bij een korte run staan er vaak voldoende drankposten. Voorzie een rugzak of buideltas met wat drankjes of energiegels. Ook voor de start moet je voldoende eten, maar niet té veel. Zo is een banaan een half uurtje voor je obstacle run begint het perfecte krachtvoer voor een goede start.

Veel succes! 

Benieuwd wat Energy Lab voor jou kan doen?

Neem contact op
L1006276