Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

Let op de risico’s bij lopen met warm weer

Temperaturen boven de 30 graden en hittegolven komen bij ons steeds vaker voor. Lopen in de hitte kan risico's met zich meebrengen. Als je jezelf niet goed verzorgt door voldoende te drinken of als je niet goed voorbereid bent op de hitte kan dat vervelende gevolgen hebben. Het is daarom belangrijk om op de hoogte te zijn van de vier meest voorkomende aandoeningen bij lopen in de hitte.

1. SPIERKRAMP

Een kramp is een pijnlijke, onwillekeurige samentrekking van een spier. De meest voorkomende oorzaak van kramp is verlies van vocht en zouten (elektrolyten). Voel je de kramp opkomen? Dan kun je het beste de aangedane spier even rustig losschudden of voorzichtig rekken. Het kan ook helpen om een flinke slok isotone sportdrank te nemen om de verloren mineralen en koolhydraten meteen weer aan te vullen.

2. FLAUWTE

Een flauwte ontstaat als je na een zware inspanning direct stopt zonder uit te lopen of wanner je lang in de zon hebt gestaan. De oorzaak ligt in een plotselinge daling van de bloeddruk. Deze daling ontstaat wanneer bloed zich verzamelt in de wijd openstaande bloedvaten in je benen, doordat het bloed niet meer tegen de zwaartekracht in wordt weggepompt door de samentrekkende kuitspieren. Bij flauwvallen is het aangeraden om op je rug te gaan liggen met je benen omhoog. Zoek ook de koelte op en neem iets te drinken.

3. ZONNESTEEK

Als je lichaamstemperatuur door de inspanning stijgt en tegelijkertijd ook de uitdroging toeneemt kun je een zonnesteek oplopen. Een zonnesteek kan je herkennen aan één van volgende symptomen: extreme vermoeidheid, duizeligheid, hoofdpijn en extreem zweten. Het hart moet bloed naar de huid pompen om het lichaam af te koelen, maar ook naar de hardwerkende spieren. Als dan ook nog eens de totale hoeveelheid bloed die rondgepompt wordt, afneemt door het vochtverlies van het zweten, daalt de bloeddruk en stijgt de hartslag. Ook bij een zonnesteek is het belangrijk dat je meteen veel drinkt en dat je je lichaam koelt met ijs in de liezen, onder de oksel en in je hals.

4. HITTESLAG

Hitteslag is een stadium verder dan de zonnesteek. Als de warmte en het vochtverlies aanblijven, neemt de circulatie van het bloed in de huid af. Je merkt dat aan een verhitte en droge huid, een snelle pols en een hoge lichaamstemperatuur (soms meer dan 41 graden). Warmtebevanging kan ook leiden tot stuiptrekkingen en fatale schade aan het zenuwstelsel en de inwendige organen. Bij deze aandoening is het belangrijk het lichaam zo snel mogelijk te koelen en extra vocht toe te dienen. Medische bijstand is noodzakelijk!

* In samenwerking met RunningBE. Neem een jaarabonnement op RunningBE magazine, of maak kennis met RunningBE via een proefabonnement.

Benieuwd wat Energy Lab voor jou kan doen?

Neem contact op
L1006276