+ Je fietsconditie onderhouden in de winter

Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

Je fietsconditie onderhouden in de winter

Tips

Fietsers en wielerfanaten die hun conditie willen onderhouden, blijven het best doortrappen in de winter. Zo sla je geen mal figuur bij het begin van een nieuw wielerseizoen. De mountainbike is een waardige vervanger voor de koersfiets wanneer het buiten koud en guur is. Je kunt ook op de rollen fietsen, lopen of zwemmen.

Gun jezelf wat rust!

Als je in de zomer veel gefietst hebt, is het verstandig om in het najaar even een rustperiode in te lassen. Geef je lichaam wat tijd om de batterijen weer op te laden. Vermijd wel dat je helemaal niks meer doet van sport. Zo verlies je je conditie, wat je zuur zal opbreken bij de start van het nieuwe fietsseizoen in de lente.

Op de rollen fietsen

Je kunt natuurlijk je fietskilometers blijven maken op de weg. Kijk wel uit wanneer het glad is. Bij vriestemperaturen blijf je het best niet meer dan 2 uur buiten. De koude vergt veel van je lichaam, waardoor het extra op de proef wordt gesteld. Kort dus je training in of zet ze binnen verder op de rollen.

Als je op de rollen fietst, hou er dan rekening mee dat dit zwaarder is dan op de weg. De reden is simpel: je stopt nooit met trappen. Ook hier mag je dus gerust je training wat inkorten. Spinning is een ander alternatief voor buiten fietsen. Je doet dit in groep in een sportcentrum, wat extra motiverend werkt.

Of je dompelt jezelf onder in Watopia, de virtuele wereld van Zwift. Daarmee voeg je een extra dimensie toe aan je ritje op de rollen. Je fietst bijvoorbeeld in alle rust door het stadscentrum van Londen, of je racet tegen vrienden in de groene glorie van de Oostenrijkse Alpen. Zo breng je die mythische fietsbestemmingen die op jouw bucketlist staan gewoon in je huiskamer. 

Mountainbiken

Heel wat wielertoeristen ruilen in de winter het asfalt in voor het bos. De mountainbike is een leuk alternatief voor de koersfiets. Bovendien ben je in het bos beter beschut tegen barre weersomstandigheden.

In de herfst en de winter worden er veel mountainbike toertochten georganiseerd. Dit is ideaal voor wie niet graag alleen fietst. De route is volledig bewegwijzerd en vaak krijg je bevoorrading onderweg. Let op dat je niet te hard van stapel loopt want toertochten zijn vaak intensief. Bovendien moet je bereid zijn om door de modder te ploeteren…

Lopen en zwemmen in de winter

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een sport waar geen wielen aan te pas komen. Trek in de winter je loopschoenen aan en ga hardlopen. Je bent in beweging en je krijgt frisse lucht binnen. Loop niet te hard van stapel. Als fietser ben je dit type training niet gewend dus het is opletten geblazen voor blessures.

Minder kans op letsels ‘loop’ je bij zwemmen. Dit is minder belastend voor je lichaam dan lopen. Andere voordelen zijn dat je hele lichaam beweegt en dat je in het zwembad geen last hebt van koude of barre weersomstandigheden.

Tip: train niet te intensief

Spinning en mountainbike staan vaak op het winterprogramma van fietsers. Het gevaar van deze trainingen is de intensiteit: die ligt namelijk heel hoog. In de winterperiode is het echter aangewezen om aan je basisuithouding te werken. Daarom is het belangrijk dat de intensiteit van je workouts laag blijft. Waak over je hartslag en zorg ervoor dat je sportsessies aan hogere intensiteit beperkt blijven tot ongeveer 25% van je totaal trainingsvolume.

Vanaf half of eind januari kun je een tandje bijsteken en intenser gaan trainen, bijvoorbeeld door af en toe een klimtraining op het programma te zetten. Een andere mogelijkheid is bloktraining, waarbij je korte sprintjes integreert in je fietstraining. Zo ben je in topconditie bij de start van het nieuwe fietsseizoen in maart!

Benieuwd wat Energy Lab voor jou kan doen?

Neem contact op
L1006276