Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

Het is Wereld Vegetarisme Dag!

Het is 1 oktober vandaag en dat wil zeggen dat het Wereld Veggie Dag is! Heel wat organisaties vragen die dag aandacht voor het vegetarisme en moedigen iedereen aan om 1 dag noch vlees noch vis te eten. Dat bespaart niet alleen heel wat dierenlevens en is goed voor het milieu, ook voor je gezondheid heeft het een positieve impact.

We leggen jou uit waarom:

Wanneer je vegetarisch eet dan bestaat de basis van je eetpatroon voornamelijk uit plantaardige voeding zoals granen, noten, bonen en veel groenten en fruit. Het mag dus ook wel worden gezegd dat dit een mooi vertrekpunt voor een evenwichtig voedingspatroon is. 

Plus voor plantaardig 

Velen gaan er vanuit dat je supplementen moeten innemen als vegetariër, maar je kan perfect via gewone voeding aan alle behoeften van je lichaam voldoen. Wil je aan de slag gaan met gezond vegetarisch eten? Vervang vlees dan vooral door plantaardige producten zoals noten, peulvruchten, sojaproducten zoals tofu (ook wel tofoe of tahoe), tempé, seitan … En vul aan met melk en eieren.

Tegenwoordig vind je ook heel wat vleesvervangers in de supermarkt. Deze zijn heel laagdrempelig voor mensen die voor het eerst aan de slag willen met vegetarisch eten. Let hier op met de voedingswaarde van voorverpakte vleesvervangers zoals bij groenteburgers. Deze zijn heel wisselend en vaak minder goed dan die van andere vleesvervangers. Ze zijn ook dikwijls gepaneerd, waardoor ze veel vet opnemen tijdens het bakken. Ze vervangen dus noch vlees noch groenten. Ga daarom bij de keuze van je vleesvervangers vooral voor peulvruchten of vleesvervangers op sojabasis zoals tofu en tempé. Die zijn wel heel gezond door de hoeveelheid eiwitten die ze bevatten. Kijk dus bij het kiezen van je sojavervanger naar de hoeveelheid zout en of ze voldoende eiwitten bevatten. Een veggie burger met minstens 10g eiwitten per 100g een mooi alternatief voor vlees en vis. 

Complex, traag en goedkoop 

Daarnaast kan je ook kiezen voor peulvruchten. Die zijn heel voordelig voor jouw gezondheid. Ze zijn enorm voedzaam door de hoeveelheid eiwitten en vezels en bevatten complexe koolhydraten. De complexe koolhydraten zijn trage suikers en zorgen dus voor een lang gevoel van verzadiging. Bovendien zijn ze ook nog eens heel voordelig voor je portemonnee. 

Zelf aan de slag?

En nu is het aan jou. We geven je een aantal tips mee over hoe je een goede vegetarische maaltijd kan samenstellen:

STAP 1: Kies een graanproduct/aardappelen. 

Net zoals in een niet-vegetarisch voedingspatroon wordt de nadruk gelegd op volkorenproducten. Voorbeelden zijn volkoren pasta, volkoren rijst, gerst, haver, boekweit, gierst, bulgur, quinoa, maïs, aardappelen, couscous.

STAP 2: Kies een vleesvervanger. 

Hierbij is het van belang om een overzicht te hebben van wat de belangrijkste vleesvervangers zijn. De voorkeur gaat uit naar volgende producten:

  • Peulvruchten zoals kikkererwten, linzen, bruine en witte bonen (gedroogd en zelfbereid of uit blik);
  • Vleesvervangers zoals: tofu, tempé, seitan (o.b.v. tarwegluten), mycoproteïne (bv. Quorn);
  • Eieren

STAP 3: Voeg groenten toe. 

De richtlijnen voor gezonde voeding dienen gevolgd te worden. Het verdient de voorkeur om bij elke maaltijd een vitamine C houdend product te gebruiken, zodat de opname van het ijzer bevordert wordt. De voorkeur gaat uit naar groenten en fruit uit de omgeving, van het seizoen en eventueel van biologische teelt. Voor de aanbreng van calcium kun je gebruikmaken van melkproducten of zeewier. Andere bronnen van calcium zijn ook groene groenten, peulvruchten, noten en zaden, aslook aardappelen. 

STAP 4: Kies een vetstof die omega-3-vetzuren aanbrengt. 

Verschillende oliën die rijk zijn aan Omega-3-vetzuren zijn onder andere lijnzaadolie, walnootolie, koolzaadolie. 

Smakelijk!

Benieuwd wat Energy Lab voor jou kan doen?

Neem contact op
L1006276