Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

Hoe ergonomisch thuiswerken?

Corporate Wellbeing

Nu we in groten getale van thuis uit werken, is het belangrijk dat we dat in optimale omstandigheden doen. De kantoorsituatie dupliceren tot in de details is wellicht niet mogelijk, maar met enkele basics spaar je je rug, nek, schouders en polsen van heel wat leed. Veerle Hermans, Prof Ergonomie aan de VUB, vertelt je hoe je ellende kunt voorkomen.


Wie al regelmatig thuis kon werken, heeft misschien een royale ‘work setup’. Maar voor velen is dat niet het geval. “Met enkele basics verkrijg je wel een betere fysieke belasting tijdens de dag. Meestal gaat het over mensen die met een laptop werken”, weet Hermans. “En dan is een laptopstandaard, met extern toetsenbord en een muis, het absolute minimum.” Hiermee krijg je alvast een meer natuurlijke houding van je nek dan wanneer je je laptop gewoon op je keukentafel plaatst. “Naar klachten toe zien we dat thuiswerkers meer klachten vertonen in de nekregio. Het belang mag je niet onderschatten.”

Ergonomie Bron Vlaamse Ergonomievereniging
Bron: Vlaamse Ergonomievereniging

Dan is er ook nog de stoel. “Op kantoor zijn we vaak verwend met de Rolls Royce onder de bureaustoelen. Denk aan tal van instelmogelijkheden en allerlei hendeltjes om de stoel op je individuele maten af te stellen. Thuis hebben we dat niet. We zitten aan de keukentafel op een keukenstoel, of soms op een ongemakkelijke kruk. Een kussentje tussen rug en stoel biedt je onderrug al verlichting en je neemt een betere houding aan. Best zitten we met onze dijen lichtjes neerwaarts gericht, de heup komt dus hoger dan de knie. Dit is bij keukenstoelen meestal niet het geval, die zijn lager. Gebruik dan alvast een kussentje om wat hoger te zitten. Indien je wat kleiner bent en je stoel komt te hoog, gebruik dan een voetenbankje (een schoendoos kan al helpen).”

We weten dat langdurig zitten een nieuwe beroepsziekte aan het worden is.Veerle Hermans, Prof Ergonomie (VUB)

De prof Ergonomie heeft nog een laatste tip, die wij natuurlijk hoog in het vaandel dragen: bewegen. “We weten dat langdurig zitten een nieuwe beroepsziekte aan het worden is. Er is correlatie met enkele gezondheidsaspecten. Dus is het belangrijk dat we regelmatig eens rechtstaan en bewegen, zeker om de 45 minuten. Er zijn taken die je staand kunt doen. Loop even rond wanneer je een telefoontje pleegt of sta aan je aanrecht bij het noteren. Daarnaast kun je nog altijd even naar buiten voor een korte wandeling.” Bekijk zeker ook onze tips om thuis meer te bewegen, alsook onze eenvoudige oefeningen voor een home workout.

Lees onze fitheidstips

Blog
Lees Onze Fitheidstips