Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

De week van de mobiliteit. De voordelen van fietsen - en wandelen.

De week van de mobiliteit is elk jaar van 16 tot 22 september. Tijdens deze week veroveren fietsers en voetgangers de publieke ruimte. Maar wat zijn nu de voordelen van de fiets te nemen of te voet eropuit te trekken?

De voordelen van de fiets

  • Verken je omgeving

In de auto nemen we vaak niet waar hoe mooi de omgeving rond onze woonplek is. Door een weg naar het werk of voor de vrije tijd uit te stippelen, kun je de mooie landschappen in jouw buurt op een ontspannende en actieve manier ontdekken. Daarnaast ben je in de buitenlucht en kan je de heerlijke frisse lucht opsnuiven en het zonnetje op je laten stralen.

  • Vergroot je cognitieve activiteit

Naast je lichaam, breng je tijdens het fietsen ook de hersenen in beweging. Fietsen zorgt namelijk voor het ‘breineffect’. Dit wil zeggen dat de bloedtoevoer naar onze hersenen wordt bevorderd tijdens het fietsen. Hierdoor komt er meer zuurstof in de hersenen terecht waardoor er meer proteïnen geproduceerd worden wat op zijn beurt dan weer zorgt voor het creëren van nieuwe hersencellen.  Daarnaast gaan bepaalde delen van ons brein tijdens het fietsen beter met elkaar communiceren. Ook dit bevordert onze cognitieve capaciteit. 

Wandelvoordelen

Wandelen is nog makkelijker dan fietsen; je hebt er namelijk helemaal niets voor nodig. Ook hier zijn er alleen maar voordelen.

Een half uurtje per dag wandelen verbetert je gezondheid, vermindert de kans op hart- en vaatziekten en is goed voor je humeur. 

  • Zoek een mooie omgeving in de buurt zoals een park of het strand en geniet van de buitenlucht.

Neem de mooie beelden in je op en laat je afleiden door de pracht van de natuur die in ieder seizoen fascineert. Tijdens een wandeling worden de hersenen gestimuleerd om endorfine aan te maken: een gelukshormoon dat de mentale gezondheid stimuleert, gevoeligheid voor stress en pijn vermindert en je een euforisch gevoel geeft.

  • Nooit meer schaapjes tellen

Last om in slaap te vallen en helpt schaapjes tellen niet? Probeer dan eens een wandeling te maken. Wandelen stimuleert namelijk je dag- en nachtritme en zorgt voor meer ontspanning waardoor je makkelijker slaap kan vatten.

  • Geen pijn meer aan die gewrichten

Als je weinig beweegt wordt je kraakbeen dunner, waardoor je last kan krijgen van je gewrichten. Wandelen helpt om nieuwe botmassa op te bouwen en vermijdt én vermindert dus artritis gerelateerde pijn. Het is natuurlijk niet alleen goed voor de botten, want ook de spieren versterken tijdens het wandelen. Last van de gewrichten is dus geen reden om niet te wandelen, maar om het juist wel te doen.


Kortom, er zijn geen redenen om niet te gaan fietsen of te gaan wandelen voor, tijdens en na de Week van de Mobiliteit. 😊

Benieuwd wat Energy Lab voor jou kan doen?

Neem contact op
L1006276