Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

Beweeg je een weg naar geluk

Mentale gezondheid

Je beweegt niet enkel voor een gezond lichaam, maar het voedt ook je ziel. Sporten geeft je een hemels humeur. Hoe verklaar je dit en welke sporten zijn het best voor je stemming?


Je beweegt niet enkel voor een gezond lichaam, maar het voedt ook je ziel. Last van de Monday Blues? Sporten geeft je een hemels humeur. Wij geloven in een goede gemoedsrust om voluit te kunnen leven.

SED, not SAD

Sporten beschermt je trouwens ook tegen stress, depressies en angststoornissen. Want jouw loopsessie geeft je humeur niet zomaar een boost. Dat is vooral te danken aan de vrijgekomen hormonen die beweging losmaakt: Serotonine, Endorfine en Dopamine (SED). Deze stofjes zorgen voor een euforisch gevoel en regelen zelfs je eetlust en slaappatroon. 

 Los van deze hormonen heeft sporten nog andere prettige gevolgen voor je stemming:

  • je concentratie verbetert;
  • je hebt meer energie;
  • je hebt geen tijd om te piekeren;
  • en je krijgt meer zelfvertrouwen. 

Eén aflevering van Friends

 Je hoeft geen uren aan een stuk te sporten om van deze mentale voordelen te genieten: 20 à 30 minuutjes volstaat. Even lang als één aflevering van Friends dus, die je opspaart en koestert voor een later moment. Perfect wat betreft timing, want het kan tot een half uur duren voor je lichaam begint met de aanmaak van ‘gelukshormonen’. 

Kies vooral een sport die je leuk vindt. Ben je een beginner, start rustig en stel een haalbaar doel voor ogen. We geven je enkele goede sporten om je stemming te verbeteren:

  • Yoga: jawel, de meest ontspannende sport.
  • Wandelen: rustig wandelen zorgt voor plezier en rust. Bovendien werkt wandelen in de natuur stressverlagend.
  • Hardlopen: de uitgelezen sport om je endorfineproductie de hoogte in te jagen. Wellicht al gehoord van een ‘runners high’?
  • Dansen: gooi alles los op een leuke hit en dans de zorgen van je af.
  • Zwemmen: een ideaal alternatief voor wie niet graag loopt of last heeft van een blessure. Het is ook minder belastend dan lopen.

Lees onze fitheidstips

Blog
Lees Onze Blog Fitheidstips