Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

7 redenen om aan het bewegen te slaan in 2020

Beweging

“Bewegen is gezond”: een dogma zo oud als de straten naar Rome. Jij weet het, wij weten het ... maar weet je ook precies welke voordelen jouw lichaam eruit haalt? We zetten de belangrijkste voor jou op een rijtje.


1. Hartig bewegen, hartig resultaat 

Neem regelmatig bewegen ter harte. Je vermindert de kans op hartaandoeningen en de aanmaak van bloedvaten krijgt een boost. Ook de vorming van bloedstolsels daalt.

2. Innig met insuline

Je beschermt jezelf tegen diabetes type 2. Hoe? Simpel uitgelegd: de bloedsuikerspiegel daalt, wat de gevoeligheid van je cellen voor de inwerking van insuline verhoogt. That’s a good thing, mocht je twijfelen. 

3. Dank je wel van dikke darm

Het risico op dikkedarmkanker zakt. Hetzelfde geldt voor borst-, baarmoederslijmvlies- en longkanker. Met een gezond gewicht, daalt bovendien je kans op obesitas gerelateerde kankers.

4. Win tegen botverlies

In combinatie met calcium-, vitamine D- en botbesparende medicijnen, helpt hardlopen en krachttraining of een simpele wandeling om leeftijdsgerelateerd botverlies te voorkomen. Met tai chi en yoga train je dan weer op het voorkomen van botbrekende vallen. 

5. Kraakbeen maakt zich niet dik

Houd je kraakbeen en gewrichten gezond. Een beetje beweging vermindert kans op zwellingen, pijn en vermoeidheid.

6. Nie de knie!

Je beperkt knieklachten en kunt deze zelfs omkeren. Elke halve kilo die je wegbeweegt vermindert de belasting van de knie met twee kilogram. 

7. Moraal matters

Alle begin is moeilijk, maar eens begonnen schiet je moraal de hoogte in door het vrijkomen van stemmingshormonen. Meer nog, onderzoek toont aan dat bewegen zich net zo effectief toont als medicijnen bij milde tot matige depressie. 

Lucky number 7 dus, en dan is de som snel gemaakt: Beweeg regelmatig en je voegt enkele jaren toe aan je leven. Bewegen valt vaak als eerste weg uit je drukke agenda. Toch is “met regelmaat” niet zo tijdrovend als je zou denken. Met 5 dagjes per week een half uurtje ‘matig intensief’ bewegen, zoals een stevige wandeling of fietspendel, zit je goed.   


Dat zie jij helemaal zitten, maar je hebt een helpend hand nodig die jou dat duwtje in de rug geeft? Bekijk onze online coachingstrajecten op MyEnergyLab of kom testen en krijg een persoonlijk trainingsschema en professioneel advies van onze coaches.

Laat je begeleiden richting een gezondere levensstijl

Zo kunnen wij je helpen
L1006939