bulletbulletbulletPage 1clipboardfFill 1google-plusShapesocial-linkedinbulletselectFill 1Shapeyoutube

Energy Lab gebruikt cookies om je surfervaring op deze site gemakkelijker te maken (taal,...). 

Menu

Hoe weet je hoeveel je moet drinken tijdens het sporten?

Voeding

Het is algemeen geweten dat het erg belangrijk is om tijdens het sporten voldoende te drinken, zeker wanneer je in warme omstandigheden traint. Maar waarom is dat zo belangrijk en wat is "voldoende" drinken?


Tijdens een fysieke inspanning zweet je om je lichaamstemperatuur niet te hoog te laten oplopen. Door dit vochtverlies vermindert onder andere het plasmavolume waardoor je spieren minder doorbloed raken en je inspanningscapaciteit daalt. Je wordt mogelijks duizelig, vermoeid en in een later stadium kunnen spierkrampen optreden. Het is dus belangrijk om je vochtbalans op peil te houden en gewichtsverlies tijdens het sporten te beperken tot 1 à 1,5%.

De vochttest: bereken je % dehydratatie


Stap 1: Ga vlak voor je training nog naar het toilet indien je moet.

Stap 2: Ga naakt op de weegschaal staan en noteer je gewicht.

Stap 3: Drink eventueel nog wat voor je vertrekt, maar ga niet meer naar het toilet.

Stap 4: Ga sporten. :-) Indien je iets eet, onthoud dan het gewicht van deze snack(s). Dranken of gels hoef je niet te onthouden.

Stap 5: Droog je goed af na het sporten alvorens je opnieuw naakt op de weegschaal gaat staan. 

Stap 6: Bereken of je voldoende gedronken hebt volgens onderstaande formule. Alle gewichten worden in kilogram ingegeven.


Dehydratatie = [(gewicht voor training – gewicht na training) – gewicht vaste voeding] / gewicht voor de training

Dit getal vermenigvuldig je met 100 om je % dehydratatie te kennen.


< 1%   Goed gedaan, je hebt voldoende gedronken!

1-2 %  Je hebt te weinig gedronken, maar je prestatie zal hierdoor nog niet beïnvloed zijn.

> 2%   Je hebt te weinig gedronken, neem volgende keer meer drank mee!


Ben je na het lopen bijgekomen? Dan heb je wellicht te veel gedronken. Dat is nu ook weer niet nodig :-)

Als je onderweg moest plassen is de test niet meer betrouwbaar en voer je hem best later nog eens opnieuw uit.

Man Drinken Istock Warm

Houd rekening met de omstandigheden


Het is belangrijk dat je rekening houdt met de omstandigheden waarin je ging trainen. Hoe intensiever de training en hoe warmer het weer, hoe meer je zweet en hoe meer je dus zal moeten drinken om je vochtbalans op peil te houden. Als je deze test verschillende keren in verschillende omstandigheden uitvoert, zal je een goed beeld krijgen over je zweetverlies en beter kunnen inschatten hoeveel je moet drinken bij elke training. 

Tip: Om je vochtbalans optimaal te herstellen moet je binnen de 6 uur na de training 150% van je verloren gewicht drinken. Als je 1 kg verloren bent in gewicht, moet je dus 1,5 liter drinken. Drink deze hoeveelheid niet in één keer maar in kleinere hoeveelheden gespreid over de tijd.

Geschreven door Evelyne Coppens, sportdiëtiste bij Energy Lab.

Benieuwd wat Energy Lab voor jou kan doen?

Neem contact op
L1006276